ETICKÝ KODEX
DOMOVA PRO SENIORY
SEN pro SEN
Etický kodex stanoví základní standardy chování a přístupy zaměstnanců
organizace k zájemcům o sociální službu, ke klientům služby i k jejich
příbuzným, ke spolupracovníkům, k zaměstnavateli i k veřejnosti. Etický kodex
byl vytvořen nejen jako soubor norem a pravidel, která jsou dodržována při
poskytovaní služeb, ale také jako soubor hodnot, které podmiňují naplňování
Standardů kvality v našich sociálních službách. Péče není diskriminována věkem
klientů naší služby, barvou pleti, vyznáním, kulturními zvyklostmi, postižením
nebo nemocí, pohlavím, národnosti, politickým přesvědčením, rasou nebo
společenským postavením klienta.
Zaměstnanci stále usilují o to, aby se klienti v průběhu služby cítili
důstojně a bezpečně.
Všichni zaměstnanci respektují zásady Listiny základních práv a svobod.
Článek I.
Obecné
principy humanity
1.
Dodržování základních lidských a občanských práv a
svobod zakotvených v Ústavě ČR, Chartě lidských práv, Listině základních práv a
v Etických kodexech oborů, které se uplatňují při poskytování sociální péče, a
které vyplývají z mezinárodních smluv.
2.
Dodržování zákonů, právních předpisů, vnitřních
pravidel Domova, kontrolu jejich dodržování a vyvozování důsledků za jejich
porušování.
Zachovávání rovného přístupu ke všem klientům
sociální služby bez jakékoliv diskriminace a předsudků.
3.
Respektování důstojnosti a hodnoty každého člověka.
Dodržování zásady korektnosti, slušnosti, zdvořilosti v jednání, neprojevování
negativních emocí ani nežádoucích důvěrností. Vyvarování se infantilizace, nálepkování,
ignorování pozornosti, vnucování vlastních názorů, nerespektování handicapů,
zesměšňování, nepravdivého informování, autoritativního a nadřazeného přístupu.
4.
Dodržování zásad ochrany osobních dat a informací
uvnitř i mimo zařízení vůči nepovolaným osobám.
5.
Snaha o soudržnost a integraci společenství celého
zařízení, o včleňování klientů do okolní společnosti.
6.
Transparentnost záměrů a rozhodnutí vedení Domova,
pravdivé a úplné informování klientů rozvíjení komunikace s nimi,
demokratičnost a naslouchání jejich potřebám.
Článek II.
Etické zásady pro poskytování
sociálních služeb
1. Respektování
všech stránek a jedinečnosti osobnosti i sociálního pole klienta, brát je v
úvahu při poskytování konkrétní služby.
2. Snaha o aktivní
zapojení klientů pro vyplnění jejich volného času a také zlepšení soběstačnosti
a odstranění pocitu osamělosti.
3. Aktivní
zjišťování potřeb a přání klienta, tvorba osobních individuálních plánů a
jejich realizace, zapojování uživatele do vhodných aktivit, pozitivní motivace,
spoluúčast na akcích Domova. Podpora v seberealizaci formou udržení zálib
klienta spolu s nabídkou aktivizačních programů, které je udrží v dobré fyzické
a psychické kondici.
4. Respektování
citové zranitelnosti a potřeby citové podpory u klienta, poskytování péče s
potřebnou mírou empatie, laskavosti a mírnosti.
5. Snaha o
docílení vztahu, který je založen na důvěře, cti práva klienta, respektování
jeho soukromí s přihlédnutím na aktuální rozpoložení klienta.
6.
Dodržování zásady poskytovat klientovi pokud možno
největší míru jím požadovaného soukromí, chránit jeho intimitu, předpokládat
potřebu klidu, předpokládat stud, i když uživatel nevnímá plně situaci.
7.
Zajištění základních potřeb klientů - bydlení,
kvalitní a přiměřená strava, ošetřovatelství, hygiena těla, lůžka i prostředí.
Zprostředkování potřebné lékařské péče, pomoc a poradenství v požadovaných
záležitostech.
8.
Zaměstnanci Domova svým jednáním a chováním
napomáhají k vytváření nekonfliktního prostředí, nenadřazují své vlastní zájmy
vůči individuálnímu a citlivému přístupu k zájmům a potřebám klientů.
9.
Zaměstnanec nesmí zneužít ve vztahu ke klientovi
sociální služby jakýmkoliv způsobem jeho důvěru a závislost k získání výhod,
darů, peněz, přijímání úplatků. Nesmí klienta, spoluzaměstnance ani veřejnost
udržovat v nevědomosti či omylu.
10.
Zaměstnanci směřují klienty sociální služby k
vědomí odpovědnosti za sebe samé.
Článek III.
Etické zásady pro výkon profese
1.
Zaměstnanci dodržují pravidla slušného chování a
běžného společenského styku. Pracují odpovědně, čestně, svědomitě a ve shodě s
posláním společnosti a tímto kodexem.
2.
Výkon práce zaměstnance musí být prováděn s
nejvyšší mírou porozumění, ochoty a s dodržováním všeobecných pravidel etiky.
3.
Důraz se klade na empatii, vstřícnost, iniciativu,
aktivitu, potřebnou rychlost a intenzitu při plnění úkolů profese.
4.
Zaměstnanci vedou příslušnou dokumentaci pečlivě a
pravdivě, chrání ji před zneužitím a znehodnocením.
5.
Zaměstnanci respektují a plní pokyny svých
nadřízených a ostatních odborných pracovníků a využívají svých znalostí a
zkušeností svých kolegů.
6.
Zaměstnanci dbají na hospodárně vynakládané
prostředky a čas, využívají pracovní dobu k práci, zodpovídají za zařízení jako
celek a účelně odstraňují překážky produktivního výkonu profese.
7.
Vedení Domova vede zaměstnance k celoživotnímu
plánovitému vzdělávání se v oboru i v celé odborné oblasti působnosti zařízení,
k realizaci odborných poznatků a k mezioborovému pohledu všech pracovníků v
sociálních službách.
8.
Zaměstnanci se v maximální míře snaží být loajální
a zabránit jakékoliv činnosti a jednání, které by poškozovaly dobré jméno
Domova pro seniory. Tato zásada se vztahuje i na záležitosti, které se přímo
netýkají výkonu pracovní činnosti zaměstnance.
9.
Podpora pokroku nových a méně zdatných pracovníků,
podpora spolupráce v rámci celého zařízení a různých profesí, podpora
pozitivního myšlení, dobré vůle k rychlému překonávání rozporů a vytváření
dobré pracovní atmosféry, tj. kolegiality, korektnosti, objektivnosti,
slušnosti a kultivovanosti v řešení problémů.
10. Dle § 100, odst.
1, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
s účinností od 1. 1. 2007, jsou všichni zaměstnanci poskytovatelů sociálních
služeb povinni zachovávat mlčenlivost o údajích týkajících se osob, kterým jsou
poskytovány sociální služby, nebo jejich příspěvku na péči, které se při své
činnosti dozvědí, není-li dále stanoveno jinak. Tato povinnost trvá i po
skončení pracovního vztahu.
Článek IV.
Závaznost Etického kodexu
1.
Při vydání tohoto Etického kodexu bylo použito
všech platných předpisů o sociálním zabezpečení, ústavní sociální péči,
občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů a úprav a Standardů kvality
sociálních služeb.
2.
Etický kodex, jako součást vnitřních norem a
předpisů Domova, je závazný pro všechny zaměstnance a ostatní pracovníky
zařízení.
3.
Nedodržování zásad, formulovaných v Etickém kodexu
je neslučitelné s výkonem jakékoliv profese a činnosti v Domově pro seniory SEN
pro SEN.
4.
Porušování etických norem, které je současně
porušením ustanovení zákoníku práce nebo jiných zákonů a právních předpisů
(včetně vnitřních předpisů zařízení), může být posouzeno jako porušení pracovní
povinnosti s příslušnými důsledky z toho vyplývajícími.
5.
Vydáním Etického kodexu vzniká všem vedoucím
zaměstnancům povinnost prokazatelně seznámit s kodexem všechny své
bezprostřední podřízené zaměstnance a ostatní pracovníky zařízení. Rovněž je
seznámí s možností do Etického kodexu kdykoliv nahlédnout.
Článek V.
Platnost Etického kodexu
Zaměstnanci se ve svých profesích a pověřených
kompetencích řídí též příslušnými etickými kodexy a právy klientů, které jsou
stanoveny uvedeným dokumenty:
-
Práva klientů
-
Práva lidí ve stáří
-
Práva tělesně postižených
-
Práva duševně postižených
-
Evropská charta práv a svobod pro staré občany
-
Etický kodex sociálních pracovníků ČR
-
Etický kodex sester